Wednesday 27 April 2011

pemikiran unik

bagi sesetengah orang, markah yang tinggi ketika ujian dan peperiksaan adalah suatu sasaran yang perlu dalam usaha mengejar segulung kertas yang menyatakan kelulusan dalam bidang yang diimpi untuk memberi mereka peluang pekerjaan kelak setelah bergraduasi. bahkan ada segelintir mereka yang memperoleh keputusan cemerlang merendahkan pencapaian rakan yang tidak senasib dengan mereka.
pernah saya suarakan perkara ini kepada seorang sahabat tentang perkara ini. begini jawapan sahabat itu, "tak semestinya cemerlang atas kertas menjamin seseorang tu cemerlang atas lapangan. memanglah pencapaian yang baik diburu oleh syarikat-syarikat sebelum menggaji pekerja. tetapi terdapat golongan profesional yang berjaya tidak score semasa exam tapi ada sesuatu yang mereka ada- pemikiran yang unik".
sekadar itu saja jawapan yang di beri sahabat saya. puas saya fikirkan maksud tersirat. PEMIKIRAN UNIK.
selang beberapa hari barula saya mengerti apabila melihat di media massa bagaimana golongan sebegini bisa memasukkan suatu risiko dalam fasa membuat keputusan. unik bukan? dapat menjangkakan kesan langsung keputusan yang bakal di ambil.
contoh paling mudah; Tun Dr. Mahathir. tindakan beliau pada era kegawatan semasa Malaysia dilanda kegawatan ekonomi suatu ketika dulu dengan tidak membuat pinjaman kepada Bank Dunia dipertikai sesetangah pihatk termasuk kalangan rakyat Malaysia sendiri. beberapa negara jiran Malaysia yang memilih untuk berbuat demikian merasa bangga dengan apa yang mereka pilih. namun ternyata tindakan membuat pinjaman itu memakan diri tatkala mereka dibebani hutang yang tinggi termasuk kadar faedah dari pinjaman itu. bayangkan jika Dr.M mengambil langkah sebaliknya. pasti nasib kita semua di Malaysia bakal sama dengan negara jiran kita.
UNIKNYA PEMIKIRAN beliau......

No comments:

Post a Comment