Thursday 28 April 2011

ibu mertuaku

semalam petang saya melewati jalan tepi sungai dalam perjalanan dari rumah seorang sahabat. kesejukan sekitar kerana hujan yang baru reda tambahan pula dengan redup petang memanglah waktu yang selesa untuk besiar sekitar kampung. pada kebiasaannya pada waktu begini akan kelihatan seorang makcik tua bertongkat menyusur di tepi-tepi jalan kampung.
tatkala menghampiri makcik itu, terperanjat besar saya apabila melihat darah pekat mengalir dari kepala makcik itu. tak cukup dengan itu, darah itu membasahi hampir keseluruhan baju kurung yang dipakai. niat mahu membantu agak terhad memandangkan saya hanya menuggang motorsikal tambahan pula dengan keadaan makcik yang sedikit nyanyuk.
lantas saya bergegas ke rumah seorang anaknya yang jarak cuma 100meter dari tempat makcik itu berdiri.
apabila sampai dan salam saya berjawab, keluarlah menantu perempuan makcik tadi. belum semput saya berkata apa-apa, terus sahaja disergah dengan kata-kata ini.


"ye ade ape? kalau kau nak bagi tahu pasal mak mertua akak tu, akak dah tahu. kau pergilah rumah anak dia yang lain. semua dekat-dekat sini saja. akak xtau nak buat macam mana".
lantas saya menjawab" kak, saya ni student dan saya tak tahu nak pergi mane lagi. yang saya tau cuma kenal abang sham saja".
dijawab pula oleh beliau,"kau pergilah rumah anak yang lain. akak malas."


yang membuat saya terkilan bukanlah dek kerana dijerkah dengan suara tinggi kakak tersebut, tetapi adalah kekesalan kerana sikap belaiu sebagai menantu yang seakan tidak mengambil berat ehwal mentua sendiri. lalu saya berlalu pergi menghala kerumah sendiri dan dalam hati merasa kesal kerana terpaksa membiarkan makcik itu lantas saya sendiri buntu tindakan yang boleh saya buat.


MAAFKAN SAYA MAKCIK. MAAFKANLAH JUGA MENANTUMU ITU....

2 comments:

  1. euuwwww truk nye!!! menantu ke hantu!! cesss...ape nye pompuan laaaaa.

    ReplyDelete
  2. entahla syiera..aku pon rase kesal sbb mende tu terjadi kt dpn mate aku n aku xdpt wat pape

    ReplyDelete